AANP National Conference, June 2007 Sarah K. Gebauer Pennsylvania State University
This presentation reviews the dose response research by Penn State University studying the effects of pistachios on cardiovascular disease risk factors; and discusses pistachios’ unique nutrient and fatty acid profile.
SCAN 24th Annual Symposium, April 2008 Penny Kris-Etherton, PhD, RD Pennsylvania State University
This presentation discusses CVD statistics and major modifiable risk factors, effects of pistachios on multiple CVD risk factors,and dietary recommendations.
ADA's Food and Nutrition Conference and Expo, October 2008 Cyril W.C. Kendall, Ph.D. Department of Nutritional Sciences Faculty of Medicine, University of Toronto Clinical Nutrition & Risk Factor Modification Center St. Michael’s Hospital Toronto, Ontario.
By adding pistachios to a healthy diet, studies show that you can reduce your LDL-C (bad fats) by more than 20%, have a positive effect on your blood pressure, and reduce the risk of developing diabetes.
Journal of Nutrition Ibrahim, S., Yasemin B., Cahit B., Vedat D., Ozcan E., Hakim C., Orhan O., Nur A. and Mehmet A.
07/01/2010
Recent studies have suggested that nuts have favorable effects beyond lipid lowering. This study investigated the effect the pistachio has on blood glucose, lipid parameters, endothelial function, inflammation, and oxidation in healthy young men living in a controlled environment.
Experimental Biology Conference, April 2007 Colin D Kay, Sarah K Gebauer, Sheila G West and Penny M Kris-Etherton
04/01/2007
A 3.0 ounce serving of pistachios resulted in increased levels of beta-carotene, gamma tocopherol, and lutein. A reduction in oxidized LDL levels were also seeing indicating pistachio-rich diets may improve CVD risk.
Journal of the American College of Nutrition, September 1999 Karen Edwards, Isidore Kwaw, Jose Matud, and Ira Kurtz
01/01/2006
Results suggest that eating pistachio nuts instead of other dietary fat calories can improve lipid profiles, thereby decreasing coronary risk. Further studies will be required to confirm these results and to determine the mechanism of this effect.